Ekonomia społeczna może być istotnym sojusznikiem państwa w kształtowaniu i realizowaniu polityki społecznej.
Manifest Ekonomii Społecznej

Franczyza społeczna. Europa - Polska - województwo podlaskie
Autor: MAŁECKA-DOBROGOWSKA M., SKUP M. (OPRAC.)
Rok wydania: 2012
Słowa kluczowe: FRANCZYZA SPOŁECZNA
Raport jest owocem badań zrealizowanych przez Fundację Forum Inicjatyw Rozwojowych, które miały służyć diagnozie możliwości wprowadzenia franczyzy społecznej w województwie podlaskim i to, jak do tej pory, jedna z nielicznych publikacji przybliżająca temat franczyzy społecznej.

W raporcie przedstawiono dobre praktyki europejskie z zakresu franczyzy społecznej, jak słynna włoska sieć hotelarska Le Mat, niemieckie markety CAP (w obu przypadkach zatrudnienie znajdują osoby z grup wykluczonych), czy brytyjska sieć usług opiekuńczych CASA. Autorzy raportu starają się przybliżyć nam historię powstania tych konsorcjów, rodzaj zastosowanej franczyzy i sposób zarządzania.

Omówione zostały również pierwsze polskie przykłady rozwijającej się franczyzy ekologicznych podpałek K-Lumet, których produkcją w Polsce zajmuje się jarosławskie koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, i których technologię produkcji zakupiono w ramach franczyzy od szwajcarskiej organizacji Les Perce-Neige. Wśród polskich przykładów dziwić może obecność kawiarnio-księgarni „Spółdzielnia”, prowadzonej w Lublinie przez Spółdzielnię Socjalną „Cztery Pory Roku”, gdyż dopiero przymierza się ona do replikowania swojej działalności m.in. w Białymstoku. Przedwczesne uznanie jej za dobrą praktykę wydaje się tym samym ryzykowne.

Publikacja, choć miejscami trudna w odbiorze i zawierająca wiele powtórzeń, wydaje się być pionierską w skali kraju. To jedna z pierwszych prób kompleksowego opisania idei franczyzy społecznej i chociażby z tego powodu zasługuje na uznanie. Dla wielu przedsiębiorców społecznych lub osób zamierzających rozpocząć tego typu działalność może to być cenna inspiracja.

KOMENTARZE (0) / DODAJ KOMENTARZ