Niezwykle istotnym aspektem większości działań w obszarze ekonomii społecznej jest jej lokalny, wspólnotowy charakter. Chodzi nie tylko o pojedyncze przedsięwzięcia i instytucje, ale relacje, które je łączą.
Manifest Ekonomii Społecznej

Studiuj przedsiębiorczość społeczną na Harwardzie. Za darmo
PAULINA WAJSZCZAK
aktualizacja: 02.04.2014

Ekonomię społeczną możesz studiować nie ruszając się z domu na najlepszych uczelniach. Foto (CC) Francois Proulx />/

Studia nad przedsiębiorczością społeczną dostępne są online dzięki platformom edukacyjnym najlepszych uczeni na świecie. Za darmo można studiować dziś na Harvardzie, Uniwersytecie Stanforda czy Massachusetts Institute of Technology (MIT). Czego chcą nauczyć swoich studentów wykładowcy prestiżowych uczelni? Paulina Wajszczak zrobiła dla portalu Ekonomiaspoleczna.pl przegląd kursów online na temat przedsiębiorczości społecznej i nie tylko.

Przedsiębiorczość społeczna: Wprowadzenie

Kurs „Social Entrepreneurship: An Introduction” czyli „Przedsiębiorczość Społeczna: Wprowadzenie” jest dostępny za pośrednictwem platformy edukacyjnej Udemy.com. Wykładowcami i twórcami kursu są: Greg Werkheiser oraz David J. Miller z Centrum Przedsiębiorczości Społecznej George Mason University w stanie Virginia, w Stanach Zjednoczonych. Obaj wykładowcy są biznesmenami i edukatorami. Kurs jest dostępny tylko w języku angielskim i jest darmowy.

Udemy.com oferuje ponad 12 tysięcy kursów w 10 różnych językach na niezliczoną liczbę tematów. Część kursów jest za darmo, inne kosztują ale ich ceny nigdy nie są wygórowane (około 100 dolarów). Platforma chwali się 2 milionami studentów ze 190 państw świata.

Kurs na temat przedsiębiorczości społecznej ma charakter raczej akademicki, innymi słowy – nieco nudny z perspektywy praktyków. Przydaje się jednak, aby uzupełnić teoretyczne braki. Całość podzielona jest na 28 lekcji, z których część to wykłady wideo, a część lektura. Można się z nich dowiedzieć czym jest przedsiębiorczość społeczna, jakie są jej powiązania z sektorem publicznym, prywatnym i non profit, jak i po co mierzy się wpływ społeczny przedsiębiorstw, jakie organizacje wspierają rozwój sektora.

Student dowie się na tym kursie kim był Muhamad Yunnus, dlaczego David Bernstein jest ważnym autorem i czym zajmuje się organizacja Echo Green.

Momentami zastanawia fakt, że niektóre z dostępnych materiałów dydaktycznych pochodzą z ubiegłej dekady co w wypadku tak szybko rozwijającej się sektora ma znaczenie. Z drugiej strony te bardziej klasyczne teksty dają wgląd w historię tego, co dzieje się dziś.

Jak założyć start up?

Świetnym uzupełnieniem kursu teoretycznego jest proponowany na platformie edukacyjnej Udacity kurs „How to Build a Startup” czyli w wolnym tłumaczeniu – „Jak założyć swoją pierwszą firmę?”. Kurs nie dotyczy jedynie przedsiębiorczości społecznej, jednak zaprojektowano go tak, że przyda się każdemu kto chce zrealizować mniej lub bardziej innowacyjny pomysł biznesowy.

Kurs podsuwa praktyczne, sprawdzone, darmowe rozwiązania pomagające zaplanować budowanie przedsiębiorstwa. Autorzy kursu przekonują, że nowa firma powinna zacząć przede wszystkim od znalezienia i określenia klienta i jego potrzeb.

Kurs dostarcza wielu ważnych narzędzi, jak choćby tzw. business canvas czyli schemat na którym oprzeć można swój pomysł na prowadzenie przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem grup docelowych, pomysłów, kanałów informacyjnych.

Kurs prowadzi Steve Blank, wykładowca przedsiębiorczości na Uniwersytetach: Stanford, Berkeley, Columbia, twórca startupów w Silicon Valley, autor m.in. Startup Owner’s Manual.

Kurs podzielono na 8 lekcji, a każda z nich zbudowana jest z około 10 krótkich filmików video. Poszczególne wykłady przeplatane są quizami. Kurs jest wciągający i co bardzo ważne – dostępne są polskie napisy. Obowiązkowy punkt dla każdego początkującego przedsiębiorcy, który chce kształcić się online.

Udacity jest platformą edukacyjną stworzoną przez Sebastiana Thurna i Petera Norviga, wykładowców Uniwersytetu Stanforda, światowej klasy autorytety zarówno w świecie biznesu jak i edukacji online.

Przedsiębiorczość społeczna i nowe modele biznesowe w społeczeństwie

Platforma edukacyjna Coursera.org oferuje wiele ciekawych kursów związanych ekonomią. Jest wśród nich kurs „Social Entrepreneur (Przedsiębiorca Społeczny) prowadzony przez wykładowców z Uniwersytetu w Kopenhadze. W tej chwili nie znany jest ciągle termin rozpoczęcia kursu, wiadomo jednak, że prowadzony będzie w języku angielskim z angielskimi napisami, potrwa 9 tygodni i wymagać będzie 4–6 godzin pracy tygodniowo.

Dostępny na stronie sylabus zawiera m.in. takie zagadnienia jak wartość dodana firmy, szanse dla przedsiębiorczości społecznej, non-profit czy for-profit, mikrofinanse, spółdzielnie i przedsiębiorstwa społeczne, mierzenie wpływu społecznego i szanse na rozwój przedsiębiorstwa.

Inny, nieco bardziej teoretyzujący kurs oferowany w platformie Coursera nosi tytuł „Nowe Modele Biznesowe w Społeczeństwie” (New Models of Business in Society) i opowiada o tym, jak ważną rolę społeczną pełni biznes, uczy na temat nowych modeli biznesowych oraz sposobach w jaki firmy kreują nową wartość.

Kurs jest dostępny już teraz, trwa 4 tygodnie, wymaga ok. 2–3 godzin pracy w tygodniu. Jego autorem jest Edward Freeman z Uniwersytetu Virginia. „New Models of Business in Society“ prowadzony jest w języku angielskim z angielskimi napisami.

Tworzenie przedsiębiorstwa społecznego

Kurs „Tworzenie Przedsiębiorstwa Społecznego” (Setting up a social enterprise) dostępny jest na angielskiej platformie edukacyjnej dedykowanej pracownikom organizacji pozarządowych i non-profit: Knowhownonprofit.org.

Kurs dostępny jest za dość symboliczną opłatą w wysokości 9 funtów czyli ok. 50 zł. Za pięć złotych więcej można wykupić dostęp do wszystkich kursów dostępnych na stronie. Kurs ciekawy jest o tyle, że oferuje brytyjskie, a więc dość konkretne spojrzenie na przedsiębiorczość społeczną.

Autorka kursu Jean Barclay zajmuje się na co dzień konsultingiem dla przedsiębiorstw społecznych i obiecuje ewentualnym uczestnikom kursu: pomoc w wyznaczeniu celów społecznych firmy, pomoc w określeniu asortymentu produktów, wsparcie w zaprojektowaniu modelu biznesowego, który pozwoli przetrwać na rynku.

Jean Barclay zapewnia, że za jedyne 9 funtów osoba kończąca kurs będzie wiedziała, jaki rodzaj firmy społecznej chce założyć, jaki jest jej cel społeczny itp.

Kurs ma formę czterech wykładów wideo, do których dołączone są materiały dodatkowe oraz możliwość udziału w dyskusjach na forum monitorowanym przez autorkę kursu.

Niepokoi nieco fakt, że 4 wideo oferowane za cenę 50 zł trwają w sumie mniej więcej pół godziny, w tym pierwsze wideo poświęcone jest w większej części opisowi samego kursu. W porównaniu do opisanego wyżej kursu Udacity, który trwa minimum 12 godzin i który poświęcony jest dużo węższemu zagadnieniu, kurs Jean Barclay wydaje się dość krótki. Być może jest magicznie zaprojektowanym narzędziem edukacyjnym lub tylko dość pobieżnym i niepraktycznym wprowadzeniem do tematu.

Praktyczne laboratorium młodej firmy

Niemiecka platforma Iversity.org jako jedyna z dostępnych online stron edukacyjnych proponuje swoim studentom kurs dotyczący tworzenia startupu - przedsiębiorstwa społecznego.

Kurs „The Do School StartUp Lab” rozpocznie się w połowie kwietnia 2014 roku. Będzie się składał z 7 rozdziałów podzielonych na 3–5 podrozdziały. Krok po kroku zostanie wyjaśnione co powinien zrobić przedsiębiorca społeczny zakładając swoją firmę.

Kurs ma pomóc studentom zweryfikować ich pomysły, stworzyć plan działania, wybrać idealny model biznesowy, ogarnąć kwestię finansów, zaprojektować strukturę firmy, skontaktować się z potencjalnymi klientami, nawiązać skuteczne partnerstwa.

Kurs dostępny będzie w języku angielskim, ale jego organizatorzy na pewno nie mieliby nic przeciwko temu, by ochotnik-tłumacz dołączył napisy w języku polskim.

Strona Iversity.org także jako jedyna z wyżej wspomnianych oferuje przedsiębiorcom kurs w języku niemieckim. Nosi on tytuł Changemaker Mooc Social Entrepreneurhip.

Przedsiębiorca przyszłości

Dwa bardzo ciekawe kursy z przedsiębiorczości społecznej oferuje platforma edukacyjna edx.org na której swoje wykłady publikują wykładowcy Harvardu czy MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Kurs pt. Przedsiębiorczość 101 (Entrepreneurship 101) znów koncentruje się wokół klientów, a podstawowym pytaniem skierowanym do studentów jest „kim jest twój klient?”. Możesz mieć pomysł na produkt ale czy masz jakieś pojęcie o tym kto chciałby go kupić?

W reklamie kursu, który oryginalnie był realizowany w MIT, można przeczytać, że został on przygotowany na podstawie wywiadów z 25 600 twórcami firm, studentami uczelni. Razem zarobili 2 biliony dolarów i stworzyli 3.3 miliony miejsc pracy.

Wartość kursu można ocenić choćby po tym, że nie należy się na nim spodziewać wykładów. Każda lekcja to studium przypadku jednego ze studenckich przedsiębiorstw, z różnych obszarów gospodarki – od aplikacji na telefony komórkowe, przez drukarki 3D po zegarmistrzostwo. Kurs nie dotyczy jedynie przedsiębiorczości społecznej, jednak jego nastawienie na rozpoznanie potrzeb klientów i praktyczny wymiar poszczególnych lekcji wydają się być dla społecznych przedsiębiorców bardzo użyteczne.

Inny ważny kurs z tej samej uczelni to Ewaluacja Programów Społecznych (Evaluating Social Programs) czyli kilka słów na temat mierzenia realnego wpływu wszelkiego rodzaju działań i projektów „prospołecznych“. Ewaluacja jest dziś kwestią zasadniczą i każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć jak najwięcej na temat tego jak zmierzyć i udowodnić, a potem zaprezentować swoją skuteczność. Otwartość na tego rodzaju zabiegi oraz konkretne liczby mają coraz częściej zasadniczy wpływ na przetrwanie i finansową stabilność przedsiębiorstwa.

Kurs MIT trwa 4 tygodnie. Jego twórcy obiecują, że jest praktyczną, zaprojektowaną „krok po kroku“ instrukcją ewaluacji skuteczności swojej własnej firmy. Kurs jest przeznaczony dla osób o różnym backgroundzie: menadżerów, badaczy, pracowników organizacji pozarządowych i ekonomistów.

Oba kursy są darmowe, dostępne tylko w języku angielskim. Kurs na temat ewaluacji zaczął się 1 kwietnia, kurs opisany wcześniej już trwa ale dołączyć można w dowolnym momencie.

Paulina Wajszczak dla Ekonomiaspoleczna.pl

foto Francois Proulx na licencji CC BY-NC-ND 2.0

Artykuł pochodzi z portalungo.pl

PRZEŚLIJ ZNAJOMEMU | DO DRUKU
KOMENTARZE (1) / DODAJ KOMENTARZ

~Kamila / 03.04.2014, 02:13

Rewelacja!
Świetna robota! Gratuluje i dziękuję!. Na pewno się przyda.