Przedsiębiorczość nie polega bynajmniej na pogoni za zyskiem, ale na skłonności i umiejętności do aktywnego odnoszenie się do otaczającej rzeczywistości, orientacji na skuteczne pokonywanie wyzwań w oparciu o dostępne zasoby.
Manifest Ekonomii Społecznej

Kompania Piwowarska rozpoczęła współpracę z ZAZem w Pile
REDAKCJA EKONOMIASPOLECZNA.PL, MUZ
aktualizacja: 31.10.2012

Jedna z toreb wykonana przez ZAZ z Piły, fot. A. Muzińska />/

Coroczny, opublikowany niedawno, „Raport zrównoważonego rozwoju” Kompanii Piwowarskiej sprawił nam sporą niespodziankę. Wraz z raportem firma pochwaliła się swoim nowym gadżetem – ekologiczną torbą wykonaną z nieużywanych już bannerów reklamowych. Uszył je dla Kompanii Zakład Aktywności Zawodowej z Piły.

Rzadko zdarza nam się informować o współpracy biznesu klasycznego z przedsiębiorczością społeczną. Powodów jest wiele, ale za najważniejsze należy uznać ciągły brak dobrych praktyk w tym obszarze i pewną nieśmiałość, z jaką firmy komercyjne komunikują ten rodzaj społecznej odpowiedzialności biznesu. Tym bardziej cieszy, że Kompania Piwowarska, największe przedsiębiorstwo piwowarskie w Polsce, do którego należą takie marki jak Lech, Tyskie, Żubr czy Redd’s, zdecydowała się na współpracę z przedsiębiorstwem społecznym.

– Mieliśmy bardzo dużo własnych bannerów reklamowych. Od dawna zastanawialiśmy się co z nimi zrobić. Myśleliśmy o ich utylizacji, ale staramy się w naszych działaniach promować postawy ekologiczne i stąd pomysł, aby przedłużyć ich cykl życia – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, specjalistka ds. PR w Kompanii Piwowarskiej.

Firma uznała, że dobrym pomysłem byłoby przerobienie bannerów na specjalne torby ekologiczne. Ponownym przetwarzaniem bannerów zajmuje się już zresztą kilka przedsiębiorstw na polskim rynku. – Zaczęliśmy szukać w internecie firm, które mogłyby wykonać takie torby. Trafiliśmy na ofertę kilku agencji reklamowych i właśnie Zakładu Aktywności Zawodowej w Pile – opowiada Polanowska-Skrzypek.

– Nie widzę żadnej różnicy między torbą uszytą przez to przedsiębiorstwo społeczne, a innymi firmami – podkreśla Polanowska-Skrzypek. Różnica jest jednak w społecznych skutkach decyzji o współpracy z ZAZem. To znakomite uzupełnienie polityki zrównoważonego rozwoju całej firmy. Działania na rzecz ekologii są jego znaczną częścią, co potwierdza opublikowany niedawno "Raport zrównoważonego rozwoju 2012". Teraz zostały uzupełnione o odpowiedzialną politykę zakupową, która daje pracę i stabilność osobom z grup wykluczonych.

Polanowska-Skrzypek chwali też profesjonalizm ZAZu. Jej zdaniem współpraca od początku była rewelacyjna. ZAZ zaproponował Kompanii kilkadziesiąt wzorów toreb. Firma ostatecznie zdecydowała się na dwa rodzaje. Każda torba została uszyta ręcznie, co ma wpływ na ich wysoką jakość.

– Współpraca cały czas trwa. Na razie zamówiliśmy ok. 600 toreb. Traktujemy je jak gadżet korporacyjny. Torby trafią do dziennikarzy i partnerów biznesowych. Rozdajemy je również wśród naszych pracowników – mówi Polanowska-Skrzypek. Na wszystkich torbach znajduje się metka z informacją, że jest to nie tylko produkt uszyty przez osoby z niepełnosprawnościami, ale wykonany również ze starych bannerów Kompanii. Tym samym każda korzystają z torby osoba będzie mogła dowiedzieć się o społecznej i ekologicznej idei zawartej w produkcie.

Przypomnijmy, że Zakład Aktywności Zawodowej istnieje od 7 lat i prowadzony jest przez Stowarzyszenie Pomocy Humanitarnej w Pile. Jego misją jest rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z upośledzeniem umysłowym i chorych psychicznie.

Eko-torby to tylko jeden z obszarów działalności ZAZu. Jest też introligatorstwo, montaż i pakowanie oraz usługi ogrodniczo-porządkowe. Na II Targach Zakładów Aktywności Zawodowej, które odbyły się pod koniec sierpnia w Rzeszowie, to właśnie torby z siatki banerowej typu MESH oraz z litego materiału zrobiły największe wrażenie na uczestnikach. Organizatorzy targów wyróżnili je specjalnym godłem marketingowym „Godne polecenia”.

KOMENTARZE (0) / DODAJ KOMENTARZ